poniedziałek, 19 marca 2012


Zapoznałem się z opublikowanymi fragmentami strategii dla Opola na lata 2012-2020.
Ciekawa lektura….

Wzbudziła u mnie różne reakcje: od uznania za wskazanie nawet niewygodnej prawdy
o mieście, po śmiech wzbudzony wypisywaniem frazesów i ogólników zwłaszcza w
priorytetach dla miasta.
Autorzy dokumentu zapomnieli chyba jakiego czasu dotyczy dokument i jakie są okresy
realizacji poszczególnych przedsięwzięć. Do roku 2020 zostało raptem 8 lat, co jest
okresem bardzo krótkim, jeśli chodzi o wdrożenie większości „pomysłów” wpisanych
w dokument.
Poniżej wskażę tylko kilka fragmentów, na podstawie których oceniam cały dokument:
1. Opole jest stolicą i liderem regionu – centrum społeczno - gospodarczym skupiającym funkcje administracyjne, edukacyjne, gospodarcze, kulturalne i rekreacyjne. Znajduje się w centralnej części województwa, co jest walorem nie do przecenienia zwłaszcza dla tych Opolan, którzy dojeżdżają i korzystają tu z rozlicznych usług o charakterze ponadlokalnym (miejsca pracy, edukacja, usługi kulturalne etc.).
Otóż stolicą regionu Opole może i jest (jeszcze), ale nie liderem i nie centrum admini-
stracyjnym, edukacyjnym, kulturalnym, itd. Mieszkańcy np. Strzelec Op. K-Koźla wolą
jechać do Gliwic czy Katowic, a mieszkańcy Brzegu czy Namysłowa wybierają Wrocław.
W tamtych rejonach oferty w każdej w wymienionych dziedzin są atrakcyjniejsze, bo
ciekawsze i tańsze(np. bilety do kina, łatwość rezerwacji biletów do teatru, itp.). Poza tym
w Opolu są tylko filie ważnych instytucji, a ich jednostki są we Wrocławiu lub w Katowicach.

2. Miasto zapewnia wysoką jakość życia - jest oceniane jako bezpieczne i przyjazne mieszkańcom.
W porównaniu z dużymi aglomeracjami Opole jest w miarę bezpiecznym miastem, ale na
pewno nie przyjaznym mieszkańcom. Na „przyjazność” składa się wiele czynników, mi.in
poziom cen, jakość usług, jakość i dostępność rozrywki, wysokość bezrobocia, poziom komu-
nikacji miejskiej, łatwość znalezienia pracy. Niestety w każdej z wymienionych dziedzin
Opole przegrywa z „sąsiadami”.
Zresztą autorzy sami zauważają brak konkurencyjności komunikacji miejskiej, przestarzałe
rozwiązania komunikacyjne, brak systemu ścieżek rowerowych, itd. Powstaje więc chaos w
dokumencie, bo autorzy sami sobie przeczą.

3. Atutem rozwojowym Opola jest kapitał społeczny i intelektualny.
To stwierdzenie jest nieprawdziwe, bo z Opola wyjeżdżają młodzi ludzie, którzy nie mogą
znaleźć zatrudnienia na miejscu.

4. rozbudowana i zróżnicowana baza turystyczno-rekreacyjna: nowoczesne Centrum Sportu, stadiony, kryta pływalnia.
To naprawdę gruba przesada, aby uznać iż jedna kryta pływalnia na miasto wojewódzkie to
rozbudowana baza rekreacyjna!!!

5. Dobrze oceniono klimat inwestycyjny w Opolu.
Jak można w jednym zdaniu napić to co powyżej a zaraz potem: Brakuje jednak inwestora strategicznego oraz inwestorów z obszaru wysokich technologii. Ilość powierzchni biurowych o wysokim standardzie jest niewystarczająca. Podkreślono także słaby rozwój zaplecza badawczego dla rozwoju wysokich technologii

6. Wśród słabych stron życia społecznego w mieście wymieniono niedostateczne zaangażowanie mieszkańców w sprawy miasta i brak autentycznego dialogu społecznego.
No brawo za spostrzegawczość, tylko proszę spróbować wykazać to „zaangażowanie” i
„inicjatywę”. Urzędnicy UM od razu mają tysiące argumentów na „nie”. Sam się o tym
przekonałem niejednokrotnie.

7. Specjalna oferta powinna być kierowana w stronę środowiska akademickiego, w tym
absolwentów opolskich uczelni wyższych. Winna ona być na tyle atrakcyjna,
by skłaniać do pozostania w Opolu i związania się z miastem na stałe.
Jak do tej pory władze miasta nie robią nic w kierunku zatrzymywania młodych ludzi w
Opolu.

8. Spadek rangi Festiwalu Polskiej Piosenki – elementu wyróżniającego Opole
Dobrze, że autorzy dokumentu zauważyli problem KFPP. O tym temacie pisałem już
wielokrotnie, wskazując iż UM nie potrafi wykorzystać tej sztandarowej wizytówki
miasta w jego promocji. Wiąże się niekorzystnymi umowami z TVP1, jak gdyby nie
było innych alternatyw.

9. Lokowanie regionalnych centrów badawczych i siedzib regionalnych instytucji poza Opolem (Nysa, Kędzierzyn-Koźle)
No, brawo że to w końcu zauważono, tylko jak się to ma do stwierdzenia z pkt.1 ?

10. OPOLE. Miasto unikalne, świadome swej wartości. Ośrodek wiedzy, przedsiębiorczości
     i kreatywności. MIASTO PIĘKNE. Opole – dobre miejsce do życia.
Piękny zbiór pobożnych życzeń, które są jednak nie do zrealizowania dopóki nie zmieni się
ekipa rządzących i na miejsce niekompetentnych urzędników nie przyjdą ludzie znający się
na tym, co robią.

11. Nowoczesne formy kształcenia i rozwój infrastrukturalny  placówek oświatowych
i opiekuńczo-wychowawczych
Jeszcze omawiany dokument dobrze nie „ujrzał” światła dziennego, a już choćby ten
punkt panujący nam urzędnicy podeptali likwidując choćby szkoły w placówce opie-
kuńczo-wychowawczej i pozostawiając w szkołach zdeprawowaną młodzież, która tym bar-
dziej nie będzie się niczego bała i zaniżała poziom kształcenia.

12. Budowanie indywidualnej marki szkół
Czy budowanie indywidualnej marki szkół ma polegać tak, jak dotychczas, na sile przebicia
w UM dyrektorów szkół?
13. Krajowy Festiwal Polskiej Piosenki gromadzi najważniejsze postaci polskiej muzyki rozrywkowej. To nadal najważniejsza impreza muzyczna tego typu w Polsce.
Niestety już nie gromadzi najważniejszych postaci polskiej muzyki, bo jest jedną z wielu
imprez muzycznych tego typu. Władze miasta nie potrafią wypracować same lub posłuchać
rad innych na temat unikalnej formy KFPP. Jednym ze sposobów jest choćby połączenie
Festiwalu z dniami Opola i organizacja szeregu imprez towarzyszących z udziałem artystów
biorących udział w Festiwalu. Stworzenie warunków(choćby częściowa opłata noclegów)
wykonawcom do pozostania w Opolu przez cały okres trwania Festiwalu, tak jak to miało
miejsce kiedyś. Przy obecnej formule, artyści traktują występ w Opolu, jak jedną z wielu
okazji do lansu i do zarobienia pieniędzy, a nie jako prestiż.

14. Opole jest jednym z najstarszych i zdaniem wielu – jednym z najpiękniejszych, najbardziej urokliwych miast w Polsce.
I cóż z tego, jak urzędnicy z UM nie potrafią „sprzedać” tego produktu, nawet poprzez
internet. Proszę porównać choćby jakość strony miasta Opole i miasta Legnica. Nie ma
co porównywać, bo obecna strona Opola to żenada, która odstrasza od miasta.

Reasumując, muszę napisać, że już widziałem, a nawet brałem udział w tworzeniu podobnego
dokumentu o nazwie „Opole2050”. Też tam były piękne założenia i stwierdzenia i co? NIC.
Nawet wielkie nic.
Pierwszym i podstawowym warunkiem zrealizowania choćby części założeń, czy zamierzeń
jest zmiana ekipy rządzącej. Obecna ekipa już od ponad dwóch kadencji wystarczająco
udowodniła swoją niekompetencję i brak menadżerskiego myślenia. Obecni urzędnicy nie
potrafią zmienić na lepsze nawet najdrobniejszych spraw( choćby strony internetowej miasta),
nie wspominając o tych większego kalibru.
Uważam, że obecna ekipa rządząca z Prezydentem na czele nie gwarantuje niczego dobrego
dla miasta, a stworzony dokument będzie kolejnym, propagandowym posunięciem, o którym
bardzo szybko się zapomni.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz