Zapoznałem
się z opublikowanymi fragmentami strategii dla Opola na lata 2012-2020.
Ciekawa
lektura….
Wzbudziła u
mnie różne reakcje: od uznania za wskazanie nawet niewygodnej prawdy
o mieście,
po śmiech wzbudzony wypisywaniem frazesów i ogólników zwłaszcza w
priorytetach
dla miasta.
Autorzy
dokumentu zapomnieli chyba jakiego czasu dotyczy dokument i jakie są okresy
realizacji poszczególnych
przedsięwzięć. Do roku 2020 zostało raptem 8 lat, co jest
okresem
bardzo krótkim, jeśli chodzi o wdrożenie większości „pomysłów” wpisanych
w dokument.
Poniżej wskażę
tylko kilka fragmentów, na podstawie których oceniam cały dokument:
1. Opole jest stolicą i liderem regionu – centrum
społeczno - gospodarczym skupiającym funkcje administracyjne, edukacyjne,
gospodarcze, kulturalne i rekreacyjne. Znajduje się w centralnej części województwa,
co jest walorem nie do przecenienia zwłaszcza dla tych Opolan, którzy
dojeżdżają i korzystają tu z rozlicznych usług o charakterze ponadlokalnym
(miejsca pracy, edukacja, usługi kulturalne etc.).
Otóż stolicą
regionu Opole może i jest (jeszcze), ale nie liderem i nie centrum admini-
stracyjnym,
edukacyjnym, kulturalnym, itd. Mieszkańcy np. Strzelec Op. K-Koźla wolą
jechać do Gliwic
czy Katowic, a mieszkańcy Brzegu czy Namysłowa wybierają Wrocław.
W tamtych
rejonach oferty w każdej w wymienionych dziedzin są atrakcyjniejsze, bo
ciekawsze i
tańsze(np. bilety do kina, łatwość rezerwacji biletów do teatru, itp.). Poza
tym
w Opolu są tylko
filie ważnych instytucji, a ich jednostki są we Wrocławiu lub w Katowicach.
2. Miasto zapewnia wysoką jakość życia - jest oceniane
jako bezpieczne i przyjazne mieszkańcom.
W porównaniu z dużymi aglomeracjami
Opole jest w miarę bezpiecznym miastem, ale na
pewno nie przyjaznym mieszkańcom.
Na „przyjazność” składa się wiele czynników, mi.in
poziom cen, jakość usług,
jakość i dostępność rozrywki, wysokość bezrobocia, poziom komu-
nikacji miejskiej, łatwość
znalezienia pracy. Niestety w każdej z wymienionych dziedzin
Opole przegrywa z „sąsiadami”.
Zresztą autorzy sami
zauważają brak konkurencyjności komunikacji miejskiej, przestarzałe
rozwiązania komunikacyjne,
brak systemu ścieżek rowerowych, itd. Powstaje więc chaos w
dokumencie, bo autorzy sami
sobie przeczą.
3. Atutem rozwojowym Opola jest kapitał społeczny i intelektualny.
To
stwierdzenie jest nieprawdziwe, bo z Opola wyjeżdżają młodzi ludzie, którzy nie
mogą
znaleźć
zatrudnienia na miejscu.
4. rozbudowana i zróżnicowana baza turystyczno-rekreacyjna:
nowoczesne Centrum Sportu, stadiony, kryta pływalnia.
To naprawdę
gruba przesada, aby uznać iż jedna kryta pływalnia na miasto wojewódzkie to
rozbudowana
baza rekreacyjna!!!
5. Dobrze oceniono klimat inwestycyjny w Opolu.
Jak można w jednym zdaniu
napić to co powyżej a zaraz potem: Brakuje jednak inwestora strategicznego oraz inwestorów z
obszaru wysokich technologii. Ilość powierzchni biurowych o wysokim
standardzie jest niewystarczająca. Podkreślono także słaby rozwój zaplecza
badawczego dla rozwoju wysokich technologii
6. Wśród słabych stron życia społecznego w mieście wymieniono niedostateczne
zaangażowanie mieszkańców w sprawy miasta i brak autentycznego dialogu
społecznego.
No brawo za
spostrzegawczość, tylko proszę spróbować wykazać to „zaangażowanie” i
„inicjatywę”.
Urzędnicy UM od razu mają tysiące argumentów na „nie”. Sam się o tym
przekonałem
niejednokrotnie.
7. Specjalna oferta powinna
być kierowana w stronę środowiska akademickiego, w tym
absolwentów opolskich
uczelni wyższych. Winna ona być na tyle atrakcyjna,
by skłaniać do pozostania
w Opolu i związania się z miastem na stałe.
Jak do tej
pory władze miasta nie robią nic w kierunku zatrzymywania młodych ludzi w
Opolu.
8. Spadek rangi Festiwalu Polskiej Piosenki – elementu
wyróżniającego Opole
Dobrze, że
autorzy dokumentu zauważyli problem KFPP. O tym temacie pisałem już
wielokrotnie,
wskazując iż UM nie potrafi wykorzystać tej sztandarowej wizytówki
miasta w
jego promocji. Wiąże się niekorzystnymi umowami z TVP1, jak gdyby nie
było innych
alternatyw.
9. Lokowanie regionalnych centrów badawczych i siedzib
regionalnych instytucji poza Opolem (Nysa, Kędzierzyn-Koźle)
No, brawo że
to w końcu zauważono, tylko jak się to ma do stwierdzenia z pkt.1 ?
10. OPOLE.
Miasto unikalne, świadome swej wartości. Ośrodek wiedzy, przedsiębiorczości
i kreatywności.
MIASTO PIĘKNE. Opole – dobre miejsce
do życia.
Piękny zbiór
pobożnych życzeń, które są jednak nie do zrealizowania dopóki nie zmieni się
ekipa
rządzących i na miejsce niekompetentnych urzędników nie przyjdą ludzie znający
się
na tym, co
robią.
11. Nowoczesne formy kształcenia i rozwój infrastrukturalny placówek oświatowych
i opiekuńczo-wychowawczych
i opiekuńczo-wychowawczych
Jeszcze
omawiany dokument dobrze nie „ujrzał” światła dziennego, a już choćby ten
punkt
panujący nam urzędnicy podeptali likwidując choćby szkoły w placówce opie-
kuńczo-wychowawczej
i pozostawiając w szkołach zdeprawowaną młodzież, która tym bar-
dziej nie
będzie się niczego bała i zaniżała poziom kształcenia.
12. Budowanie indywidualnej marki szkół
Czy
budowanie indywidualnej marki szkół ma polegać tak, jak dotychczas, na sile
przebicia
w UM
dyrektorów szkół?
13. Krajowy Festiwal Polskiej
Piosenki gromadzi najważniejsze postaci polskiej muzyki rozrywkowej. To nadal
najważniejsza impreza muzyczna tego typu w Polsce.
Niestety już
nie gromadzi najważniejszych postaci polskiej muzyki, bo jest jedną z wielu
imprez
muzycznych tego typu. Władze miasta nie potrafią wypracować same lub posłuchać
rad innych
na temat unikalnej formy KFPP. Jednym ze sposobów jest choćby połączenie
Festiwalu z
dniami Opola i organizacja szeregu imprez towarzyszących z udziałem artystów
biorących
udział w Festiwalu. Stworzenie warunków(choćby częściowa opłata noclegów)
wykonawcom
do pozostania w Opolu przez cały okres trwania Festiwalu, tak jak to miało
miejsce
kiedyś. Przy obecnej formule, artyści traktują występ w Opolu, jak jedną z
wielu
okazji do
lansu i do zarobienia pieniędzy, a nie jako prestiż.
14. Opole jest jednym z najstarszych i zdaniem wielu – jednym z
najpiękniejszych, najbardziej urokliwych miast w Polsce.
I cóż z
tego, jak urzędnicy z UM nie potrafią „sprzedać” tego produktu, nawet poprzez
internet.
Proszę porównać choćby jakość strony miasta Opole i miasta Legnica. Nie ma
co
porównywać, bo obecna strona Opola to żenada, która odstrasza od miasta.
Reasumując, muszę
napisać, że już widziałem, a nawet brałem udział w tworzeniu podobnego
dokumentu o
nazwie „Opole2050”. Też tam były piękne założenia i stwierdzenia i co? NIC.
Nawet
wielkie nic.
Pierwszym i
podstawowym warunkiem zrealizowania choćby części założeń, czy zamierzeń
jest zmiana
ekipy rządzącej. Obecna ekipa już od ponad dwóch kadencji wystarczająco
udowodniła
swoją niekompetencję i brak menadżerskiego myślenia. Obecni urzędnicy nie
potrafią
zmienić na lepsze nawet najdrobniejszych spraw( choćby strony internetowej
miasta),
nie
wspominając o tych większego kalibru.
Uważam, że
obecna ekipa rządząca z Prezydentem na czele nie gwarantuje niczego dobrego
dla miasta,
a stworzony dokument będzie kolejnym, propagandowym posunięciem, o którym
bardzo
szybko się zapomni.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz